Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Előre vagy utánvét – az internetes fizetés és a biztonságtechnológia
Az internetes vásárlást a pandémia alatt a megszokottnál is nagyobb számban vette igénybe a lakosság a személyes érintkezések lecsökkentése érdekében. A többség sokáig csak a drágább árucikkeket rendelte az internetről; ma már viszont a háztartási árucikkektől kezdve az élelmiszerekig szinte mindent megtalálhatunk, és meg is vásárlunk.
Ebben a cikkben arra a kérdésre keressük a választ Kiss Edével, a Visa Magyarországért felelős igazgatójával, hogy hogyan lehet még biztonságosabb az online fizetés.
Egy friss felmérés szerint a magyar internetfelhasználók 71 százaléka vásárol online havi vagy annál gyakoribb rendszerességgel, és csak 2 százalék azoknak az aránya, akik egyáltalán nem vásárolnak online.
A legkorszerűbb informatikai technikák hadba állítására a Visa is kiemelt figyelmet fordít a felhasználók értékeinek védelmében – tudjuk meg Kiss Edétől, a Visa szakértőjétől.
A kártyatársaság egyik legfőbb fegyvere egy tranzakcióelemző mesterséges intelligencia (MI). Ha tranzakciót indítunk a kártyánkkal, a MI összehasonlítja ezt a többi 3 milliárd kártya „viselkedésével”. Ha a kártyahasználat hirtelen eltér a megszokottól, a MI csalást jelez – teszi mindezt teljesen real-time. Ezzel a módszerrel évente körülbelül 25 milliárd dollárnyi pénzösszeget sikerül megvédeni a csalóktól.
A visszaélések számát tovább csökkenti az EU által előírt PSD2 irányelvén nyugvó SCA (Strong Customer Authentication) is, ami idén január elsejétől lépett életbe. Ennek a rendelkezésnek köszönhetjük, hogy a bankunk internetes tranzakció során immár egy plusz hitelesítési lépést kér a tranzakciók végrehajtása előtt. Lehet ez arc vagy hang alapú technika, PIN-kód, vagy egy szimpla SMS-ben kapott kód.
Mindezeknek köszönhetően – annak ellenére, hogy a csalók megpróbálták kihasználni a világjárvány alatt elterjedő digitalizációs folyamatokat – Európában az online, érintkezésmentes vásárlásokkal kapcsolatban jelentették a legkevesebb visszaélést (0,01 százalék alatt). Sőt a Visa esetében a csalások visszaesésével számolhatunk: 2020-ban 2019-hez képest 23%-al csökkent az érintkezésmentes vásárlás során történt visszaélések száma. Az Európai Központi Bank adatai szerint pedig hazánkban történt a legkevesebb ilyen jellegű csalás az egész SEPA1-régióban!
1 SEPA-régió: Egységes Euró Fizetési Övezet.