Az online fizetés biztonságosabb, de vásárlóként mindig résen kell lenned!

Vásárolni kényelmesen és hatékonyan? Naná, hogy az online vásárlás ugrik be először! Az interneten azonban nem mindenki a mi javunkat akarja, a csalók tevékenységét pedig nehéz lehet felismerni. Az erős ügyfél-hitelesítés bevezetésével egy új lépcső felel a még biztonságosabb online fizetésekért, ugyanakkor mint vásárlónak, neked is résen kell lenned!

Hogyan működik az erős ügyfél-hitelesítés, vagyis a kétfaktoros azonosítás?

Az erős ügyfél-hitelesítés lényege, hogy egy tranzakció jóváhagyásakor két különböző módon kell igazolnod, hogy a fizetéshez használt bankkártyának tényleg Te vagy a jogos tulajdonosa. Tehát csupán a bankkártya birtoklása nem elég, hiszen a bankkártyaadatok megadásán túl szükség lesz még egy lépésre: például, hogy a banki appba belépve ujjlenyomatod megadásával igazold a személyazonosságod. A két lépcső miatt kétfaktoros azonosításnak is nevezzük a folyamatot.

Ami sikeres tranzakció, az jóváhagyott is egyben?

A sikeres tranzakció és a jóváhagyott tranzakció két külön fogalom. Technikai értelemben jóváhagyottnak tűnhet, és sikeresen végbemehet egy tranzakció akkor, ha ehhez minden adatot megadtak – csak kérdés, hogy ki adta meg ezeket az adatokat. Ha a fizető fél valójában nem működött közre a folyamatban, a gyanús tranzakciót észlelve azonnal értesítenie kell számlavezető bankját. A jóvá nem hagyott fizetési művelet összegét a bank megtéríti a fizető fél részére. Az erős ügyfél-hitelesítés bevezetésével a legtöbb online tranzakciónál már szükség van a fizető fél aktív közreműködésére, így elméletben a tudomása nélkül nem valósulhat meg a kifizetés. Emellett továbbra is fontos, hogy a vásárlók is kellő tudatossággal kezeljék a pénzügyeiket, habár a pénzintézetek csalásszűrő rendszere és a kétfaktoros azonosítás is védi a felhasználót, nem árt az óvatosság.

Mire figyeljünk, hogy ne legyünk csalás áldozatai?

Az online térben a csalók egyre szofisztikáltabb módszereket vetnek be a fizetéshez szükséges bizalmas adatok megszerzése érdekében. Az adathalász e-mailek még a könnyen beazonosítható csalási kísérletek kategóriájába tartoznak, hisz normál körülmények között sose fordulna elő az, hogy egy kereskedő e-mailben kéri a bankkártya-adatokat, jelszavakat. Az már magasabb fokú odafigyelést igényel, hogy meg tudd különböztetni a valódi internetbanki belépési felületet egy, a csalók által lemásolt felülettől, mely célja, hogy a begépelt belépési adatokat és egyszerhasználatos kódokat az illetéktelenek kezébe juttassa. Pedig a weboldal címéből egyből kiderül, hogy a hivatalos felület nyílt-e meg vagy sem – tudatos fogyasztóként mindig ez legyen az első, amit ellenőrzöl fizetés előtt! Arról, hogy mire érdemes figyelned a vásárlás során, ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Forrás:

https://www.mnb.hu/letoltes/fizetesi-rendszer-jelentes-2021.pdf