Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Az online fizetés biztonságosabb, de vásárlóként mindig résen kell lenned!
Vásárolni kényelmesen és hatékonyan? Naná, hogy az online vásárlás ugrik be először! Az interneten azonban nem mindenki a mi javunkat akarja, a csalók tevékenységét pedig nehéz lehet felismerni. Az erős ügyfél-hitelesítés bevezetésével egy új lépcső felel a még biztonságosabb online fizetésekért, ugyanakkor mint vásárlónak, neked is résen kell lenned!
Hogyan működik az erős ügyfél-hitelesítés, vagyis a kétfaktoros azonosítás?
Az erős ügyfél-hitelesítés lényege, hogy egy tranzakció jóváhagyásakor két különböző módon kell igazolnod, hogy a fizetéshez használt bankkártyának tényleg Te vagy a jogos tulajdonosa. Tehát csupán a bankkártya birtoklása nem elég, hiszen a bankkártyaadatok megadásán túl szükség lesz még egy lépésre: például, hogy a banki appba belépve ujjlenyomatod megadásával igazold a személyazonosságod. A két lépcső miatt kétfaktoros azonosításnak is nevezzük a folyamatot.
Ami sikeres tranzakció, az jóváhagyott is egyben?
A sikeres tranzakció és a jóváhagyott tranzakció két külön fogalom. Technikai értelemben jóváhagyottnak tűnhet, és sikeresen végbemehet egy tranzakció akkor, ha ehhez minden adatot megadtak – csak kérdés, hogy ki adta meg ezeket az adatokat. Ha a fizető fél valójában nem működött közre a folyamatban, a gyanús tranzakciót észlelve azonnal értesítenie kell számlavezető bankját. A jóvá nem hagyott fizetési művelet összegét a bank megtéríti a fizető fél részére. Az erős ügyfél-hitelesítés bevezetésével a legtöbb online tranzakciónál már szükség van a fizető fél aktív közreműködésére, így elméletben a tudomása nélkül nem valósulhat meg a kifizetés. Emellett továbbra is fontos, hogy a vásárlók is kellő tudatossággal kezeljék a pénzügyeiket, habár a pénzintézetek csalásszűrő rendszere és a kétfaktoros azonosítás is védi a felhasználót, nem árt az óvatosság.
Mire figyeljünk, hogy ne legyünk csalás áldozatai?
Az online térben a csalók egyre szofisztikáltabb módszereket vetnek be a fizetéshez szükséges bizalmas adatok megszerzése érdekében. Az adathalász e-mailek még a könnyen beazonosítható csalási kísérletek kategóriájába tartoznak, hisz normál körülmények között sose fordulna elő az, hogy egy kereskedő e-mailben kéri a bankkártya-adatokat, jelszavakat. Az már magasabb fokú odafigyelést igényel, hogy meg tudd különböztetni a valódi internetbanki belépési felületet egy, a csalók által lemásolt felülettől, mely célja, hogy a begépelt belépési adatokat és egyszerhasználatos kódokat az illetéktelenek kezébe juttassa. Pedig a weboldal címéből egyből kiderül, hogy a hivatalos felület nyílt-e meg vagy sem – tudatos fogyasztóként mindig ez legyen az első, amit ellenőrzöl fizetés előtt! Arról, hogy mire érdemes figyelned a vásárlás során, ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.
Forrás:
https://www.mnb.hu/letoltes/fizetesi-rendszer-jelentes-2021.pdf