Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
3D Secure – avagy, miután sikerült kimondanod, ismerd is meg!
Néhány év alatt a digitális társadalom elért arra a pontra, amikor már szinte mindent megtalálhat, és be is szerezhet az online térben. Erre csak ráerősített a koronavírus miatt kialakult életforma, így egyre több piaci szereplő váltott át-, vagy bővítette ki szolgáltatásai körét a virtuális térre.
Az online vásárlás azonban együtt jár azzal, hogy a tranzakciók végrehajtásához másik félnek adjuk át kényes bankkártya-adatainkat. Ezért is került a képbe az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítés (Strong Customer Authentication, azaz SCA), ami pajzsként védi a féltve őrzött adatokat a visszaélésektől.
Tisztázzuk a fogalmakat!
Sok idegen kifejezés, és mozaikszó kering a témában, így engedd meg kedves olvasó, hogy fényt derítsünk ezek jelentéseire, és összefügéseikre.
2021. január 1-re datálható, amikortól az Európai Unió kötelezővé tette az EGT övezeten belül működő pénzintézetek számára a fent említett erős ügyfél-hitelesítést, amit röviden csak SCA-nak nevezünk. Az SCA bevezetése a szintén sokat emlegetett PSD2 (Revised Payment Services Directive) megoldásainak listáját bővíti. A PSD2 az EU pénzforgalmi irányelve, aminek keretén belül a digitális pénzügyi szolgáltatások tovább fejlődhetnek, és segíti az új szereplők jelenlétét a pénzügyi piacon.
A frissen bevezetett hitelesítési módszer a gyakorlatban annyit jelent az interneten vásárlók számára, hogy amíg korábban elegendő volt a bankkártyán szereplő nevet, kártyaszámot, lejárati dátumot, és ellenőrző kódot (CVC2/CVV2) megadni a fizetőfelületen, január 1-től még egy extra azonosítóra is szükségünk lesz a folyamat lebonyolításához, amellyel igazolni lehet, hogy az adott tranzakciót a valódi kártyatulajdonos kezdeményezte.
A többlépcsős azonosítás módja pénzintézetenként változó, sokszínű lehet, így érdemes előre tájékozódni a számlavezető banknál megjelenő lehetőségekről.
Az azonosítás történhet SMS-ben kapott egyszerhasználatos kóddal, biometrikus (ujjlenyomattal) azonosítással, mobilbanki jóváhagyással, vagy előre beállított internetes vásárlási jelszóval (az elnevezés bankfüggő).
El is érkeztünk a 3D Secure szolgáltatáshoz, amelynek lényege, hogy a kártyabirtokosnak minden internetes bankkártyás vásárlása alkalmával több lépésben kell jóváhagyni a fizetést, hogy ezzel igazolja, valóban az övé a fizetéshez használni kívánt kártya. A kártyaadatok szokásos beírása után a fizetés jóváhagyását megtehetjük például a bankunk mobilalkalmazásába belépve, vagy a bankunktól SMS-ben kapott egyedi kód és egy további jelszó, vagy kód megadásával, amit kártyabirtokosként csak mi ismerhetünk. Ez a kód bankonként eltérő lehet (például internetes vásárlási jelszó, TeleKód), és fontos, hogy előzetesen be kell állítanunk, a bankunk által megadott módon.
FONTOS! Ha Te még nem állítottad be a kártyádhoz tartozó internetes biztonsági kód szolgáltatást, mihamarabb tedd meg, ugyanis enélkül sajnos sikertelen lesz az internetes fizetésed. A szükséges teendőidről tájékozódj számlavezető bankodnál.